درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 06:32:4 FA | AR | PS | EN
اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            






تاریخ نشر: 1399/01/25 - 14:55:5
تعداد بازدید: 870
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

بررسی نقش کشاورزی در اقتصاد افغانستان و توسعه کشور

بخش اعظم صادرات افغانستان محصولات زراعتی و دامی است.به همین لحاظ، در ساختار اقتصادی جامعه افغانستان، زراعت از اهمیت خاصی برخوردار است. کارشناسان، کشاورزی را مهم‌ترین بخش در اقتصاد افغانستان می‌دانند و اعتقاد دارند که تنها با توسعه بخش زراعت می‌توان به رشد و توسعه اقتصادی مطلوب در افغانستان دست‌یافت.

افغانستان به‌عنوان کشور زراعتی در منطقه و جهان شناخته می‌شود. بر اساس گزارش اداره همکاری بین‌المللی آمریکا[1] و مرکز آمار زراعتی،80٪  مردم افغانستان به کشاورزی و دام داری اشتغال دارند، و 31٪  درآمد ناخالص ملی از محصولات زراعتی به دست می‌آید[سایت اداره همکاری بین‌المللی آمریکا[2]].

بخش اعظم صادرات افغانستان نیز محصولات زراعتی و دامی است.به همین لحاظ، در ساختار اقتصادی جامعه افغانستان، زراعت از اهمیت خاصی برخوردار است. کارشناسان، کشاورزی را مهم‌ترین بخش در اقتصاد افغانستان می‌دانند و اعتقاد دارند که تنها با توسعه بخش زراعت می‌توان به رشد و توسعه اقتصادی مطلوب در افغانستان دست‌یافت.

افغانستان ازجمله کشورهایی به شمار می‌رود که بیشترین غذا و محصولات کشاورزی را به شکل سنتی تولید می‌کند و هنوز هم اکثریت کشاورزان از فنّاوری بی‌بهره هستند. ازآنجایی‌که صنعت در افغانستان در مراحل نخستین دوران رشد خود می‌باشد و شغل‌هایی که در بخش معدن ایجاد می‌شود معمولاً نیازمند کارگران ماهر و نیمه ماهر می‌باشد لذا همین امر باعث شده است که کشاورزی هنوز به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی رشد اقتصادی و به‌کارگیری نیروی کار در آینده باشد.

نقش کشاورزی در توسعه مناطق محروم

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد[3]، کشاورزی در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه بخش اعظم اقتصاد ملی را تشکیل می‌دهد. این بخش عموماً ۴۵ تا ۹۰ درصد از کل تولید ملی و حدود ۶۰ الی ۹۵ فیصد از کل اشتغال این کشورها را شکل می‌دهد.هم‌چنین، بر اساس آمارهای وزارت زراعت و دامداری در افغانستان بیش از ۸۰ فیصد منابع پایه تولید (آب، خاک و منابع طبیعی) کشور در حیطه فعالیت‌های روستاییان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته‌ی کارشناسان اقتصادی در افغانستان در صورت بی‌توجهی به بخش کشاورزی، نیروی کار زیادی از زمین رانده‌شده و کارگران این بخش به‌صورت بیکاران پنهان درمی‌آیند و بدین ترتیب سیل مهاجرت به مناطق شهری و به دنبال آن کاهش تولید و افزایش وابستگی به واردات و بروز مشاغل کاذب و تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به وجود می‌آورد.

بنابراین دولت باید به شکل قانونی و منطقی، برنامه‌های توسعه را به ‌نحوی تهیه و تدوین کند که توسعه بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها در اولویت قرارگرفته و مورد توجه و تأکید بیشتری باشد. پويايي رشد آينده افغانستان درگرو سرمایه‌گذاری در بخش معدن و کشاورزي می‌باشد.اما معدن يک فعاليت سرمایه‌بر می‌باشد که شغل کمتري توليد می‌کند که شايد بين 10 تا 20 هزار شغل تا سال 2020 ايجاد می‌کند.اين در مقايسه با کشاورزي که 400 تا 500 هزار شغل ايجاد کند عدد کمتري می‌باشد.همچنين معدن نيازمند کارگران ماهر و نيمه ماهر می‌باشد و منافع مستقيمش براي زنان،مناطق روستايي فقير،بی‌خانمان و... کمتر می‌باشد[روزنامه‌ی افغانستان ما،2017].

نقش کشاورزی در روند توسعه اقتصادی

کارشناسان، تأمین غذا، امنیت غذایی برای جمعیت روبه رشد، کاهش فقر غذایی، آسیب‌پذیری اقتصادی، عرضه مواد خام موردنیاز صنعت، کمک به توسعه فعالیت‌های تولیدی وابسته، صادرات و تأمین ارز برای واردکردن کالاهای سرمایه‌ای و گسترش فعالیت‌های اقتصادی، حفظ و بهبود محیط‌زیست و استفاده بهینه از منابع را در توسعه‌های پایدار اقتصادی مفید می‌خوانند؛ این در حالی است که اگر موارد گفته‌شده در بستر انجام فعالیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی حاصل شود، می‌توان به توسعه این بخش و پایداری آن امیدوار بود. به گفته سخنگوی وزارت زراعت در گفتگو با روزنامه 8 صبح[4]، زارعت تقریباً ۲۹ فیصد تولیدات ناخالص ملی کشور را تشکیل می‌دهد و در ضمن بیشترین اقلام صادراتی افغانستان، اقلام زراعتی است.هم‌چنین افغانستان در سال جاری بر اساس گزارش بانک جهانی ۱۱ فیصد رشد اقتصادی داشته است که این رشد ناشی از افزایش تولیدات کشاورزی می‌باشد]روزنامه 8 صبح].

کشاورزی نادرست تهدیدی بر توسعه پایدار

استفاده بیش‌ازحد از زمین در طول سالیان و به‌کارگیری بیش‌ازحد انواع سموم، کودهای شیمیایی و روش‌های نامناسب بهره‌برداری از منابع آب‌وخاک و به‌صورت کلی استفاده غیراصولی از زمین جهت کسب محصول بیشتر اگرچه در کوتاه‌مدت شاید امکان‌پذیر و درآمد ناشی از آن مقبول باشد، ولی در طول زمان فرایند تولید را با چالش‌های اساسی روبه‌رو خواهد کرد.کارشناسان می‌گویند که استفاده نادرست از کشاورزی باعث تغییر ساختمان خاک، آلودگی منابع آبی و خاکی، کاهش تنوع زیستی، بیماری‌ها، علف‌های هرز و طغیان آن‌ها، فرسایش خاک و از سوی دیگر کاهش تولید، افزایش نرخ تورم، بی‌کاری و گسترش فقر در جامعه می‌شود.

راهکارهای ارائه‌شده

در افغانستان اغلب روستاییان نسبت به شهرنشینان درآمد کم‌تر دارند و از خدمات اجتماعی ناچیزی برخوردار هستند. به همین سبب روند مهاجرت به شهرها شتاب‌یافته که عمده دلایل آن پراکندگی جغرافیایی روستاها، نبود صرفه اقتصادی برای ارائه خدمات اجتماعی، پایین بودن بهره‌وری کشاورزی، محدودیت منابع ارضی، طبیعی و مالی در مقابل رشد جمعیت روستاها و مدیریت درست آن می‌باشد. وزارت زراعت افغانستان چهارچوب توسعه ملی این کشور را تدوین کرده که انتظار می‌رود بعد از اجرایی شدن این چهارچوب از سال ۲۰۱۰ به بعد دورنمایی ۱۰ ساله زراعت افغانستان چنین پیش‌بینی‌شده است، این نقش در اقتصاد ملی کاملاً برجسته گردد.اهداف عمده این طرح عبارت است از:

  1. افزایش تولید سالانه غلات به ۹ میلیون تن در سال
  2. احداث تعداد ۳۰ سد متوسط و کوچک آبیاری
  3. افزایش زمین‌های تحت آبیاری به ۳ میلیون هکتار
  4. افزایش ارزش صادرات زراعتی از ۵۰۰ میلیون دلار کنونی به حداقل ۲.۵ میلیارد دلار در سال
  5. رشد سالانه ۴.۵% دام داری و ۵% باغداری.
  6. احیاء ۲۰۰ هزار هکتار جنگل ها و ۵ میلیون هکتار علفزارها

بر اساس برنامه جامع توسعه زراعت و چهارچوب توسعه ملی زراعت، به مدرنیزه شدن بخش زراعت توجه شده و کشاورزی به‌صورت جهشی توسعه خواهد یافت. در کل می‌تواند گفت که زراعت تاکنون عامل مهم در تولید خانواده روستایی بوده و توسعه زراعت می‌تواند به توسعه اقتصادی در افغانستان منجر شود]سایت وزارت زراعت و دامداری افغانستان[5]].

منابع:

[1] USAID

[2] https://www.usaid.gov/

[3] United Nations

[4] گفتگوی مجید الله قرار،سخنگوی وزارت زراعت افغانستان با روزنامه 8 صبح،2013

[5] https://www.mail.gov.af/

منبع: مطالعات افغانستان

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/15807


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.